Om te beginnen heb ik samen met de BOVAG eerst een SWOT-analyse opgesteld. Daaruit konden we halen wat momenteel de kracht in hun proces was, en wat wij konden optimaliseren. Daarna heb ik ook interviews gehouden met verschillende groepen, zoals de BOVAG zelf, de (potentieel-)leden, en de auditors die deze bedrijven moet controleren tijdens het lidmaatschap proces.
Voor interviews stel ik een aantal vragen vooraf op. Die heb ik er als houvast bij, maar verder laat ik het interview aardig vrij verlopen, zolang het met het onderwerp te maken blijft houden.
Een aantal vooraf opgestelde vragen voor deze interviews waren:
- Wat zijn de voordelen die het BOVAG keurmerk dit bedrijf opleveren?
- Zou je zonder het BOVAG keurmerk kunnen?
- Op wat voor device vul je een vragenlijst het liefste in?
- Hoeveel tijd kost het je op dit moment om een BOVAG keurmerk te krijgen? En hoeveel tijd zou je willen dat het in beslag neemt?
Op basis van deze interviews heb ik in een digitale sessie samen met de BOVAG persona’s opgesteld voor de verschillende gebruikersgroepen. Met de persona’s kregen we een goed beeld van de personen die de tool moesten gaan gebruiken. Zo konden we tijdens het designproces al rekening houden met het taalgebruik en hoe digitaal vaardig deze gebruikers zijn.
De volgende stap was om user journeys op te stellen. Op deze manier kregen we een goed eerste beeld van hoe de applicatie ingedeeld moest gaan worden. Daarnaast konden we met journeys voor de verschillende gebruikersgroepen ook gelijk de verschillende workflows in kaart brengen.
Na het onderzoek had ik een duidelijk beeld gekregen van wat er echt belangrijk is in hun proces. Dit kon ik meenemen naar een digitaal ontwerp. Om nogmaals te bevestigen dat het ontwerp solide was, heb ik met de eerdere interview groep ook een usability test gedaan met een prototype. Op basis hiervan kon ik mijn wireframes tot in de puntjes uitwerken, zodat mijn collega, die de designs in de huisstijl zou uitwerken, een vliegende start kon maken.