Sandra Belder

Sandra
Belder

Escape Room

Een Egyptische escape room voor kinderen tussen de 8 en 14 jaar
Taken: concepting, storytelling, UX, prototyping

In het voorjaar van 2017 wilde “Strips! Museum voor het beeldverhaal” een escape room gericht op kinderen van 8-14 jaar. Ze wilden deze een griezelig thema geven, dat wel aansluiting moest hebben bij het onderwerp van hun museum: strips. Deze opdracht kwam vanuit school en is uitgevoerd met een team.

Direct na de briefing zijn we gaan kijken wat er allemaal mogelijk is met het griezel thema. We hebben daarvoor mindmaps opgezet met verschillende tijdloze thema’s die bijvoorbeeld ook veel terugkomen op kinderfeestjes en kwamen tot de conclusie dat een Egyptisch thema de meeste kansen kon bieden.

Al direct heb ik me veel beziggehouden met het verhaal element binnen de escape room. Voor de beleving was het belangrijk dat de kinderen echt worden opgezogen in deze Egyptische wereld. Een belangrijk onderdeel was daarbij dat ze ook een soort van sidekick mee zouden krijgen die hun tegelijkertijd door de puzzels heen kon helpen. Dit karakter moest dus aansluiten op het verhaal en kwam uiteindelijk in de vorm van Dagobert Duck, die vast kwam te zitten in de pyramide waar zich een enorme schat zou bevinden.

De “pyramide” bestaat uit een reeks verschillende kamers waarin een groepje van maximaal 4 kinderen puzzels moeten oplossen die hen uiteindelijk naar de uitgang leidt. Ieder teamlid heeft meegewerkt aan de uitwerking en onderzoek van de individuele puzzels. Toen deze vastgesteld zijn heb ik deze aan elkaar gekoppeld door Dagobert een dialoog te geven. De gehele experience heb ik ook vastgelegd met een storyboard.

Het project is zeer positief ontvangen door zowel de opleiding als de opdrachtgever. Helaas is het museum failliet gegaan voor het aan de uitwerking kon gaan beginnen.


Meer weten over dit project? Stuur mij een mailtje!